محوطه اطراف تئاتر شهر پر از معتاد شده/ به دنیای سینما باز خواهم گشت
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۹۹۶۷۸
برنامه «کافه هنر» در گفتگویی با موضوع اجرای تئاتر در شرایط کرونایی، میزبان فقیهه سلطانی کارگردان نمایش «یه گاز کوچولو» بود.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، نخستین قسمت از برنامه هنری رادیو ایران در هفته جاری به بررسی اوضاع اجرای تئاتر در شرایط کرونایی پرداخت. در این قسمت از «کافه هنر» که به صورت زنده از رادیو ایران پخش شد، فقیهه سلطانی کارگردان نمایش «یه گاز کوچولو» و همچنین مهدی خاتمی کارگردان تئاتر مهمان تلفنی برنامه بودند و در گفتگویی زنده صحبتهای خود را بیان کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سلطانی در ابتدای صحبتهای خود گفت: ما هم مثل سایر دیگر گروهها درگیر مشکلات کرونا هستیم و این مشکلات قابل درک است. گروهها احتیاج به حمایتهای مالی دارند، ولی بچههای ما یک گروه بسیار منسجم هستند که با عشق پای کار آمدهاند و خطر اجرا در چنین شرایطی را به جان خریدهاند.
کارگردان نمایش «یه گاز کوچولو» با اشاره به اینکه در اجرای این نمایش شیوه نامههای بهداشتی به طور کامل رعایت شده است، گفت: این عشق و علاقهای که بچهها در چنین شرایطی پای کار میآیند یک طرف و بحث حمایتهای مالی که گفتم در سوی دیگری قرار دارد. این بچهها حتما باید تامین شوند.
وی در خصوص اقبال مردم نسبت به این نمایش گفت: در کمال تعجب استقبال مردم از نمایش «یه گاز کوچولو» به اندازه ظرفیتی که ما میتوانستیم بلیت بفروشیم خیلی خوب بوده است. سالن هر شب به اندازه ظرفیتی که فروش داریم، تقریبا پر میشود و این در حالی است که هیچ تبلیغی برای این کار نداشتهایم.
فقیهه سلطانی در ادامه گفت: ما در این نمایش یک سری مشکلاتی داریم. از جمله اینکه هرچند در سالن تمام شیوه نامهها رعایت شده و همه جا ضدعفونی میشود، اما محوطه پارک شهر و اطراف این مکان هنری باید یک فکری برای آن شود.
کارگردان نمایش «یه گاز کوچولو» گفت: اطراف پارک شهر به حال خود رها شده و به مرکزی برای اعتیاد و تجمع معتادان تبدیل شده است. این وضعیت باید ساماندهی شود و در حال حاضر مشکل اساسی من این است که فکری برای اطراف تئاتر شهر شود.
وی در پاسخ به این پرسش که تاکنون مبلغی به عنوان حمایت دریافت کردهاند یا خیر، گفت: تاکنون نصف مبلغی که بنا بوده به عنوان کمک هزینه به ما بدهند، پرداخت شده و شاید درست نباشد که من میزان مبلغ را بگویم. ولی قضیه این است که این مبلغ واقعا کم هست و تقریبا برای من هیچ فایدهای نداشته است.
فقیهه سلطانی در ادامه با اشاره به اینکه تهیه کنندگی کل کار بر عهده کل گروه بوده، گفت: بچههای گروه از جان و دل برای این نمایش مایه گذاشتهاند و من خودم را از بچهها جدا نمیدانم.
کارگردان نمایش «یه گاز کوچولو» در پاسخ به سوال شهاب شهرزاد مجری برنامه «کافه هنر» که چرا این نام را برای نمایشش انتخاب کرده، ترجیح داد توضیحی ندهد و تنها به گفتن این جمله که باید کار را ببینید تا علت نام گذاری را متوجه شوید بسنده کرد.
وی در خصوص تکلیف بلیتهای پنجاه درصدی که برای آن بلیط فروشی نمیشود، گفت: به ما که چیزی در این خصوص نگفتهاند و حتی درصد عایدی ما را هم بعد از تقسیمات مرسوم روی همان پنجاه درصد فروخته شده محاسبه میکنند. اما ظاهرا بناست از طرف ستاد کرونا کمکی به گروههای مثل ما شود که البته نمیدانم این اتفاق چه زمانی رخ بدهد.
مهدی خاتمی دیگر مهمان تلفنی «کافه هنر» در ابتدای صحبتهای خود با بیان اینکه خانم سلطانی چون درگیر اجرا شدهاند تجربیات بهتری در این روزها دارند، گفت: نمایش ما از دوم اسفند که برای آخرین بار روی صحنه رفت، دیگر اجرا نشد و ما در آن فضا قرار نگرفتیم، ولی واقعیت این است که من به شدت معتقد بودم که ما باید اجرایمان را روی صحنه ببریم.
وی در ادامه افزود: من معتقدم همان طور که تمام آدمهای دیگر از رفتهگر محترم شهرداری تا راننده اتوبوس و تمام مشاغل مشغول کارند، ما هم باید کارمان را انجام بدهیم. اجرای نمایش شغل و کار ماست و چون به زندگی اعتقاد داریم، به کار هم باید اعتقاده داشته باشیم.
خاتمی با بیان اینکه در خصوص رفع نگرانیها صحبتهایی با مدیریت تئاتر شهر داشته گفت: به من اطمینان خاطر دادهاند که تمام پروتکلهای بهداشتی به بهترین نحوی در این مجموعه رعایت خواهد شد، تا آنجایی که حتی اعلام کردند شرایط خیلی بهتر از بیرون تئاتر شهر خواهد بود.
پس از این صحبتهای مهدی خاتمی، فقیهه سلطانی با بیان اینکه این ادعا را باور کنید، گفت: چون ما الان در این مجموعه مشغول کار هستیم واقعا میتوانیم صحت این ادعا را تایید کنیم.
خاتمی در ادامه گفت: به هر تقدیر هم سلامت گروه من و هم مخاطبی که بناست بیاید و کار را تماشا کند برای ما واقعا مهمتر از هر چیزی است.
فقیهه سلطانی در ادامه گفت: من نمیخواهم بگویم که کرونا چیزی نیست اما اعتقاد دارم وقتی ما از خانه بیرون میآییم با هزاران اتفاقی مواجه هستیم که میتواند باعث مرگ ما شود. در این میان کرونا شناخته شدهترین آسیب است که اتفاقا راه مقابله با آن را هم یاد گرفتهایم و وقتی همه چیز را رعایت کردیم اگر اتفاقی بیافتد این دیگر دست خداست.
شهرزاد مجری برنامه «کافه هنر» در ادامه از مهدی خاتمی خواست چند کار را از بین تئاترهای آنلاین و برخط چند نمونه را برای مخاطبان معرفی کند. خاتمی در این خصوص گفت: متاسفانه بسیاری از این کارها به شکل حرفهای ضبط نشده است و هرچند که برخی از گروهها به این اتفاق روی آوردهاند اما من معتقدم تئاتر فقط در سالن و روی صحنه اتفاق میافتد.
فقیهه سلطانی در انتها با بیان اینکه در نمایش «یه گاز کوچولو» بازی نمیکند و فقط نظارهگر هنرآفرینی گروه است، گفت: با توجه به بزرگتر شدن دخترم یلدا، از این پس میتوانم در کارهای طولانیتر حضور داشته باشم و به این ترتیب به دنیای سینما باز خواهم گشت.
کافه هنر به تهیه کنندگی زهره سربازی با اجرای شهاب شهرزاد، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۶ تا ۱۶:۴۰ از رادیو ایران پخش میشود.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: فقیهه سلطانی کافه هنر رادیو شبکه رادیویی ایران فقیهه سلطانی کارگردان نمایش یه گاز کوچولو مهدی خاتمی تئاتر شهر کافه هنر بچه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۹۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازگویی مشکلات و دغدغههای روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
ایسنا/خراسان رضوی کارگردان نمایش «میتینگ» گفت: امروزه نمایشی که به روی صحنه میرود باید حرف دل مردم باشد، همیشه در نمایشهایم اولویتم دغدغههای امروزه جامعه و مردم بوده است و تلاش کردهام تا نمایشهایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود.
محمدرضا اربابی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: این نمایش ژانری کمدی دارد و به اتفاقاتی که در یک دانشگاه رخ میدهد، میپردازد. در واقع این نمایش نشاندهنده بخشی از جامعه و عدهای از انسانها است که شخصیتهای نمایش به تعریف آن میپردازند.
وی در خصوص عوامل این نمایش اضافه کرد: در نمایش میتینگ بازیگران جوان در کنار هنرمندان پیشکسوت و با سابقه تئاتر مشهد به روی صحنه میروند. گروه از اواخر سال گذشته تمرینات خود را آغاز کرد و در حال حاضر با تلاش شبانهروزی ۲۰ شب نمایش را روی صحنه بردیم.
اربابی با اشاره به واکنش و بازخوردهای نمایش خود گفت: در این چند شب اجرا استقبالها بسیار خوب و راضیکننده بوده است، همچنین اساتیدی که به دیدن نمایش آمدند بسیار راضی بودند و با توجه به اینکه نمایش در دل مافیا اتفاق میافتد، تحلیلهای جامعهشناسی و روانشناسی زیادی از نمایش داشتند.
وی افزود: مخاطب عام نیز به خوبی توانسته بود با نمایش ارتباط برقرار کند، علاوه بر نظرات مثبت نقدهایی بر نمایش وجود داشت که همگی بسیار محترم هستند در مجموع با استقبال مخاطبان و فروش بالای نمایش از عملکرد تیم و گروه نمایش راضی هستم و خوشحالم که مورد قبول مخاطب قرار گرفته است.
کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان اینکه همیشه تلاش کردهام تا نمایشهایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود، خاطرنشان کرد: پس از پایان هر نمایشی، نمایشنامههای مختلفی را مطالعه میکنم که حرف امروز و دغدغه جامعه باشد و بتوانم با آن ارتباط برقرار کنم حتما آن را انتخاب و اجرا میکنم.
اربابی اضافه کرد: امروزه نمایشی که به روی صحنه میرود باید حرف دل مردم باشد؛ اجرای نمایشهایی مانند «هملت» و «اوتولو» زمانی میتواند موفق باشد که بر اساس نیازهای امروز جامعه، نه دغدغههای جامعه گذشته باشد. همیشه در نمایشهایم اولویتام دغدغههای امروزه جامعه و مردم بوده است.
اجرای تئاتر کمدی با ریسک بالایی همراه است
وی با بیان اینکه نمایش میتینگ یک کار کمدی است و اجرای آن ریسک بالایی داشت، اظهار کرد: تقریبا در بیشتر ژانرها مانند مذهبی و یا تاریخی نمایشی را اجرا کردهام و نمایش میتینگ دومین کاری کمدی من بود. اولین سابقه کار کمدیام به نام پرواز ۷۳۷ بود که در یزد به روی صحنه بردم.
کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان تجربه کاری کمدی افزود: اجرای نمایش کمدی سخت و خوب است، اجرای نمایش کمدی میتینگ با سابقه کاری که داشتم به نوعی ریسک بود. اجرای نمایش کمدی و خنداندن مخاطب در هر دوره ای کار سخت و مشکلی است، چرا که باید برای خنداندن مخاطب موقعیت کمدی ایجاد کرد که کار دشواری است.
اربابی اضافه کرد: اجرای نمایش میتینگ تجربهای متفاوت بود و سعی میکنم برای تئاتر بعدی یک نمایش کمدی سیاه را انتخاب کنم تا بتوانم خودم را به چالش بکشم و کارهای مختلفی را در ژانرهای متفاوت به روی صحنه برده باشم.
وی در خصوص جایگاه تئاتر مشهد خاطرنشان کرد: بهعقیده من فضای تئاتر مشهد به نوعی پراکنده و حمایت از نسل جوان کمتر است، در حالیکه باید به جوانان فرصت دیده شدن را بدهیم. حمایت برخی از اساتید نیز به دلیل حضور نسل جوان در تئاتر است که بسیار ممنون آنها هستم.
اساتید تئاتر باید از نسل جوان حمایت کنند
کارگردان نمایش «میتینگ» با اشاره به اینکه اجرای تئاتر در مشهد کار دشواری است، عنوان کرد: با توجه به اینکه مشهد شهری مذهبی بوده اجرای نمایش نیز کار دشواری است. اساتید باید از نسل جوان حمایت کنند نه اینکه روبه روی آنها بایستند.
اربابی در پاسخ به این سوال که آیا میتوان شاهد اتفاقات خوبی در سال جدید برای تئاتر مشهد بود یا خیر، گفت: قطعا میتوان سال خوبی را برای تئاتر مشهد پیشبینی کرد؛ چراکه نمایشهای روی صحنه کیفیت بالایی دارند و نسل جوان بیشتر از گذشته در تئاتر حضور دارند. در این ایام نمایشهایی با حضور نسل جوان دیدهام که به نظرم میتوان امسال و سال آینده در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر چند نماینده از مشهد حضور داشته باشد.
وی تصریح کرد: گروه ما نیز در حال رایزنی است تا نمایش میتینگ را با شکلی مدرن شده در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به روی صحنه ببرد.
عکس تزئینی استیکی از مشکلات تئاتر حضور بازیگرانی است که تخصص کافی را ندارند
رضا سپهر، بازیگر تئاتر میتینگ نیز در خصوص ایفای نقش در نمایش «میتینگ» اظهار کرد: در این نمایش عهدهدار ایفای نقش «پرور» هستم که یکی از کاراکترهای اصلی نمایش است. پرور دارای شخصیتی متعارض و در واقع به گونهای آفتابپرست است که مسئولیت حراست و سلف دانشگاهی به نام دارقوزاباد را برعهده دارد.
این بازیگر تئاتر افزود: دانشگاهی که بخش کوچکی از جامعه محسوب میشود و نماد افرادی دو رو است که ظاهر و باطنی متفاوت دارند و دانشجویانی که در آنجا تحصیل میکنند دانشجویانی روشنفکر نیستند و به راحتی تحت تاثیر قرار میگیرند که در آخر کاراکتر پرور با رانت و قدرتی که دارد تصمیمگیرنده دانشگاه میشود.
وی با بیان اینکه حضور عوامل برجسته دلیلی برای ترغیب ایفای نقش در این نمایش بود، گفت: کارگردان نمایش آقای محمدرضا اربابی هستند و نمایشنامه توسط آقای عباس جانفدا نوشته شده است و دیگر عوامل نمایش که جزو افراد با سابقه تئاتر مشهد هستند، در تصمیمم برای حضور در این نمایش بسیار تاثیرگذار بود.
این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه واکنشها نشان میدهد که به خوبی از عهده ایفای نقش برآمدهام، بیان کرد: بر اساس مشورتهایی که صورت گرفته بود ایفای نقش این کاراکتر به من پیشنهاد شده بود و باتوجه به نوع کمدی نمایش و دیالوگ قرار بر این شد تا نقش پرور را اجرا کنم که خوشبختانه به خوبی توانستم از عهده اجرای آن بربیایم و اساتید و پیشکسوتانی که نمایش را دیدهاند از ایفای نقش بسیار راضی بودند.
سپهر ادامه داد: تمام تلاشم بر این بود که به خوبی کاراکتر پرور را معرفی کنم و خوشحالم که این کار به خوبی انجام شد، همچین در اجرای کمدی نمایش، برقراری ارتباط کلامی و جذب مخاطب به خوبی انجام گرفت.
وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شد تا عهدهدار نقش شخصیت پرور در نمایش شود، گفت: مهمترین دلیلی که باعث شد در ایفای نقش پرور مصمم شوم تضادی است که میان کاراکتر نمایش با شخصیت اصلی من وجود دارد؛ پرور شخصیتی است که نقاب بر چهره دارد، در حالیکه در واقعیت شخصیتی متعارض با این کاراکتر دارم و از دو رویی پرهیز میکنم.
این بازیگر تئاتر ادامه داد: وجود این چالشها باعث شد تا برای اجرای این شخصیت مصمم شوم و در نمایش ایفای نقش کنم و خرسندم که با این کار توانستم سهم کوچکی در این موفقیت داشته باشم.
سپهر خاطرنشان کرد: نمایش میتینگ اولین تجربه کاری من با آقای اربابی است، ایشان کارگردان جوان و با ذوقی هستند که اخلاق حرفهای را به خوبی رعایت میکنند. یکی دیگر از نکات مثبت آقای اربابی نسبت به دیگر کارگردانان تعاملی بود که با پیشکسوتان نمایش داشتند، او به عنوان کارگردان پذیرای ایده و پیشنهاداتی که از سوی گروه ارائه میشد بود.
وی افزود: آرامشی که توسط کارگردان کار در گروه برقرار میشد بسیار حائز اهمیت است؛ برخلاف کارگردانان دیگری که با ادبیات نامناسب استرس بیشتری به بازیگران وارد میکنند، ایشان با متانت آرامش را در گروه حاکم میکرد و من از کار در کنارش لذت بردم.
نمایشهای روی صحنه مشهد به سمت رئالیست بودن پیش رفتهاند
این بازیگر تئاتر در خصوص جایگاه تئاتر مشهد گفت: کیفیت نمایشهای روی صحنه بهتر ازسالهای گذشته است و نمایشها به سمت رئالیست پیش رفتهاند و میتوان گفت نسبت به نمایشهایی که قبلا اجرا میشد شاهد رشد هستیم، اما متاسفانه از لحاظ کیفیت متن و نمایشنامهها در این چند سال افت قابل توجهی را شاهد بودهایم.
سپهر با اشاره به تنوع ژانرهای مختلف نمایشهای روی صحنه مشهد، بیان کرد: مشهد قطب دوم تئاتر کشور است، در طول این سالها شاهد آثار متنوعی در ژانرهای مختلف هستیم که هر نوع سلیقهای را پوشش میدهد، اما در این میان کارگردان معدودی هستند که به واسطه شهرت و یا بازیگران، نمایشهایشان فروش خوبی دارد و دیده شدهاند.
تربیت نابازیگر در کارگاههای آموزشی نامعتبر
وی با بیان اینکه برگزاری کلاسهای آموزشی توسط افراد بیسابقه باعث لطمه به تئاتر میشود، اظهار کرد: متاسفانه کارگاهها و کلاسهای آموزش بازیگری برگزار میشود که به جز تعدادی اکثرا توسط اساتیدی که تخصص ندارند اداره میشوند و به ظاهر بازیگر آموزش میدهند که در واقع اینگونه نیست.
این بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: به عقیده من افراد که وارد حیطه بازیگری میشوند باید پس از گذراندن کلاسهای آموزشی در بخشهای کوچکتر شروع به کار کنند و پس از آن در بلک باکسها ایفای نقش کنند تا پس از کسب تجربههای بیشتر وارد سالن اصلی تئاتر شوند.
بازگیری تئاتر نیازمند استعداد و مطالعه کافی است
سپهر افزود: بسیاری از بازیگران کار اولی با رانت و مافیا در نمایشهای اصلی نقشی را ایفا میکنند، در صورتیکه بازیگری نیازمند استعداد و مطالعه کافی است و اگر هوش بازیگری نداشته باشیم، نمیتوانیم در قاب صحنه باقی بمانیم.
انتهای پیام