فقیهه سلطانی: در تئاتر و سینما هم آقازاده داریم/مگر آقازاده فقط دولتی است؟
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۵۶۴۳۶
این هنرمند بعد از ۱۰ سال پیگیری در سالنهای مختلف، موفق شد در تالار سایه تئاتر شهر نوبت اجرا بگیرد و از اواخر بهمن سال گذشته نمایش «یه گاز کوچولو» را در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه برد که با ورود ویروس کرونا و تعطیلی تئاتر، از اجرای این اثر بازماند ولی او جزو اولین هنرمندانی است که بعد از بازگشایی سالنهای سینما و تئاتر، تصمیم به ادامه اجرای نمایشش گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سلطانی از مافیای تئاتر سخن گفت و تاکید کرد این روزها کرونا، یکی از شناختهشدهترین خطراتی است که زندگی ما را تهدید میکند که اتفاقا در این چند ماه، راه مبارزه با آن را خوب یاد گرفتهایم.
او تصمیم خود را برای ادامه اجرای نمایش تصمیمی جسورانه دانست و در پاسخ به این پرسش که چه عاملی سبب شد تا برای ادامه اجرا به این تصمیم قطعی برسد، توضیح داد: لازم بود کسی پیشقدم شود و این ترس و بدگمانی درباره اجرای تئاتر که در دل دیگران جای گرفته، بریزد.
او ادامه داد: به هر حال زندگی باید ادامه پیدا کند. البته گروههای دیگر با دلایل قابل قبولی قصدی برای اجرا ندارند که مهمترین آن مسایل اقتصادی است ولی ما گروه منسجم، حرفهای به معنای واقعی و عاشقی داریم که یک سال برای اجرای این نمایش کوشیدهایم و همه گروه مشتاق بودند که اجرایمان را از سر بگیریم.
سلطانی با یادآوری پیگیریهای بسیاری که برای گرفتن سالن اجرا انجام داده است، اضافه کرد: ما این اجرا را به سختی به دست آوردیم و نمیتوانیم به راحتی از دستش بدهیم. در این میان هستند گروههای دیگری که به آسانی میتوانند نوبت اجرا بگیرند. متاسفانه مافیا در تئاتر به ما ضربه زد و برای به دست آوردن سالن اجرا خیلی سختی کشیدیم.
سلطانی درباره ریسک حضور تماشاگران در سالن تئاتر هم گفت: هر بار که پایمان را از منزل بیرون میگذاریم، ممکن است با هزاران اتفاق غیر قابل پیشبینی رو به رو شویم که زندگیمان را تهدید میکند. اتفاقا در این وضعیت،کرونا شناختهشدهترین خطری است که میتوانیم با آن مقابله کنیم چراکه در این چند ماه، راه مبارزه با آن را بلد شدهایم.
او ادامه داد: در فضاهای فرهنگی، انتقال این ویروس خیلی هم کمتر میشود چون نه امکان خوراکی خوردن هست و نه صحبت کردن. ولی با همه اینها اعتمادسازی برای حضور تماشاگران در تئاتر کار بسیار سختی است و به مردم کاملا حق میدهم و اصلا توقع ندارم کسی جانش را دستش را بگیرد و به تئاتر بیاید ولی اگر تماشاگری هست که میتواند فقط به مدت ۷۵ دقیقه ماسک را روی صورتش تحمل کند، او را دعوت میکنیم که نمایش ما را ببیند.
این هنرمند درباره پیشبینیاش از حضور تماشاگران نیز گفت: طبیعتا نمیتوان پیشبینی کرد ولی خوشبختانه فروش روز اولمان بد نبوده است. البته که دغدغه گروه ما این نیست که پول هنگفتی دربیاوریم یا از در و دیوار سالنمان تماشاگر بریزد ولی توقع داریم بخش دولتی از ما حمایت کند تا بتوانیم کمی جوابگوی اعضای گروه باشیم.
فقیهه سلطانی در ادامه از مافیای تئاتر هم سخن گفت و افزود: از بهار گذشته این نمایش را تمرین میکردیم و سالن هم گرفته بودیم. تهیهکنندهای داشتیم که عقب نشست چون مسئولان پیشین تئاتر شهرزاد رای او را زدند او را ترساندند و با وجود بازیگران ستاره و درخشان کار ما گفتند، نمایشی که سلبریتی پولساز نداشته باشد، زمین میخورد. تهیهکننده درست در شب اجرای نمایش کنار کشید و ما و او هر دو لطمه خوردیم. البته بعدا مسئولان شهرزاد عوض شدند.
او با اشاره به پیگیریهایش برای گرفتن نوبت اجرا در تماشاخانه ایرانشهر یادآوری کرد: در این سالن هم نوبت گرفتیم ولی بعدا سالن را به یکی از نورچشمیهای خودشان دادند. متاسفانه برخی از اساتید ، سالنها را ارث پدری خود میدانند و هر زمان که اراده کردند باید سالن مورد نظر خود از چنگ جوانترها بیرون آورده و تصاحب کنند. به هر روی، هزار و یک انگ زشت به کار ما زدند که سالن را ندهند.
سلطانی اضافه کرد: ۱۰ سال پشت در تماشاخانه ایرانشهر که نیمه دولتی هم هست، منتظر ماندم و صدایم در نیامد! تا اینکه در تئاتر شهر موفق شدیم سالن بگیریم. به هر حال ما در این مجموعه بزرگ شدهایم و برایمان حرمتی قایل شدند و سالن دادند. ولی متاسفم که مافیای تئاتر روی همه سالنها چنگ انداختهاند و هیچکس جوابگو نیست !
او با انتقاد از یکسری مناسبات غیر حرفهای در تئاتر و سینما افزود: در تئاتر و سینما هم آقازاده داریم. مگر آقازاده فقط دولتی است؟! همین که عدهای در سینما و تئاتر اجازه نمیدهند دیگران کار کنند یعنی که مناسبات آقازدهای وجود دارد. و جالب اینجاست که همین اشخاص در صفحات شخصی خود علیه آقازادههای دولتی مینویسند و یک نفر نیست به آنان بگوید شما خودتان هم از جنس همان آقازاده هایید !
نمایش «یه گازکوچولو» به نویسندگی فرزانه سهیلی و کارگردانی فقیهه سلطانی از روز سه شنبه دهم تیرماه در تالار سایه تئاتر شهر میزبان مخاطبان است. این نمایش با بازی گیلدا حمیدی ، شهروز دل افکار، افشین غیاثی، مهسا مهجور ، نورا هاشمی از تاریخ یاد شده راس ساعت ۱۹:۳۰ به مدت زمان ۷۰ دقیقه و قیمت بلیت ۳۰ هزار تومان با رعایت موازین مربوط به ضدعفونی و فاصله گذاری بهداشتی اجرای خود را آغاز میکند.
۲۵۸۲۵۸
کد خبر 1404624منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: تئاتر تئاتر شهر بازیگران تئاتر تئاتر شهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۶۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» اختصاص دارد.
فیلم تئاتر «عروسی خون» (محصول ۱۹۸۱ اسپانیا/ ۶۷ دقیقه) به کارگردانی کارلوس سائورا بر مبنای نمایشنامهای نوشته فدریکو گارسیا لورکا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید.
پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و محمودرضا حبیبی (منتقد تئاتر) برگزار میشود.
در رابطه با خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در استودیوی رقص «آنتونیو گادس» (گادس)، اعضای گروه در حال گریم و آماده شدن برای اجرای برنامه هستند. پس از آنکه گادس بهعنوان رقصنده اصلی و طراح رقص توضیحاتی به اعضا میدهد، اجرای «عروسی خون» آغاز میشود: لئوناردو (گادس) دلباخته زنی (هویوس) در آستانه ازدواج است. پس از یک صحنه پُرتنش در مراسم عروسی، همه متوجه میشوند که عروس نیز دلباخته لئوناردو است. عروس و داماد (خیمهنز) سوار بر اسب مراسم را ترک میکنند و لئوناردو نیز آنان را تعقیب میکند. ۲ مرد در نزاعی خونین، با چاقو یکدیگر را از پا در میآورند و عروس تنها و مغموم کنار ۲ جسد میگرید.»
سائورا پس از ساختن چند فیلم متأثر از اینگمار برگمان، با «عروسی خون» به دوره جدید و پویای فیلمسازیاش گام میگذارد. حاصل کار، فیلمی خاص است که بدون تردید یکی از بهترین آثار سینمای اسپانیا در دهه ۱۹۸۰ است. ایده ساخت یک نمایشنامه مشهور فولکلوریک در سالنی خالی از تماشاگر از سوی گادس و تبدیل شدن آن به مایه و داستان اصلی سائورا، از آن رویکردهای درخشان و جریانساز پستمدرنیستی است که دنیای متن و بیرون از متن را با هم درمیآمیزد.
بهرغم بومی بودنِ دستمایه و حتی اجرا که درک جزییات رقصها و موسیقی آیینی فلامنکو را تنها برای اسپانیاییها ممکن میکند، فیلم از چنان زبان نمایشی برخوردار است که هر تماشاگری را با خود همراه میکند. کارِ سائورا، از سوی دیگر، تنها ضبط و عرضه این بالههای باشکوه نیست بلکه او با دوربینش، تأویلی از «عروسی خون» ارایه میدهد. با «عروسی خون»، سائورا ژانر موزیکال را وارد عرصهای تازه و غیر آمریکایی میکند.
کد خبر 6095577 سید امیر شایان حقیقی